W czasach wysokiej informatyzacji społeczeństwa, gdzie duża część prowadzenia i funkcjonowania większości firm odbywa się przez internet, sprawnie działająca infrastruktura IT jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Aby zapobiegać przestojom i awariom trzeba więc zainwestować w dział IT, a zwłaszcza we wsparcie informatyczne. Ze względu na specyfikę branży istnieją oferty usług świadczonych zdalnie. Czy zdalne wsparcie informatyczne jest skuteczne?
Zdalna pomoc informatyczna – jak działa
Zdalna pomoc IT pracuje poza siedzibą firmy, dla której świadczy usługi – w domu lub w siedzibie zakontraktowanej firmy informatycznej. Zadaniem takiego pracownika jest pomoc firmie w obsłudze oprogramowania, konfiguracji sprzętu, systemów komputerowych i sieci. Najważniejsze jest jednak rozwiązywanie awarii i problemów technicznych. Do poprawnego wykonywania swoich obowiązków zazwyczaj potrzebuje zdalnego dostępu do komputera pracownika, co w większości przypadków da się załatwić odpowiednim oprogramowaniem. Tak naprawdę istnieje bardzo niewielki zasób zdarzeń, które mogą wymagać rzeczywistego stawienia się pomocy informatycznej w siedzibie firmy. Są to przede wszystkim uszkodzenia sprzętowe, tzw. hardwareowe lub problemy z połączeniem internetowym, przez które pracownik nie będzie w stanie połączyć się z infrastrukturą firmy zdalnie.
Zalety takiego rozwiązania
Zdalne wsparcie informatyczne oferuje szereg zalet nad fizyczną wizytą technika. Firmy doceniają wygodę, jaką daje brak wizyt informatyków i konieczności przekazywania sprzętu. Brak potrzeby dojazdu sprawia, że problemy rozwiązywane są szybciej i przestój w firmie trwa krócej. Daje to także jeszcze jedną ukryta korzyść. Brak dojazdów do klientów sprawia, że zdalna pomoc IT jest znacznie bardziej przyjazna środowisku!
Zdalny Service Desk (https://itsf.com.pl/oferta/service-desk/) obsługiwany jest przez profesjonalny zespół przez 365 dni w roku – przez całą dobę, także we wszystkie weekendy i święta. Dlatego niezależnie od branży, każda firma może liczyć na stałą pomoc.
Zakres usług
- Wsparcie merytoryczne w odniesieniu do aplikacji – zarówno biurowych, jak i biznesowych.
- Prowadzenie instruktaży i szkoleń.
- Monitorowanie infrastruktury i systemów.
- Zarządzanie awariami.
- Nadzór nad kompletnością danych.
- Zarządzanie wiedzą.
- Analiza trendów, raportowanie usług.
- Kreowanie i monitorowanie polityki jakości usług.
- Ciągłe doskonalenie i automatyzacja.
Czy są jakieś wady?
Wady zdalnego wsparcia informatycznego są niewielkie i rzadko rzeczywiście występują. Przede wszystkim taka forma organizacji pracy wydłuża nieco czas interwencji w przypadku awarii sprzętowej. Takie jednak nie mają miejsca często.
Do tego dochodzi kwestia bezpieczeństwa. Jest to szczególnie ważne dla firm, które zarządzają danymi, o rygorystycznych wymaganiach dotyczących bezpieczeństwa. Zawsze istnieje ryzyko, że zdalne połączenie może być “podsłuchane”lub że ktoś podszyje się pod zakontraktowanego pracownika wsparcia IT, a pracownik firmy korzystającej z takich usług da się nabrać. Jest to jednak mało prawdopodobne i rzadko spotykane.
Co do zasady zdalne wsparcie informatyczne jest niezwykle skuteczne, a jego zalety znacznie przewyższają wady.